Gletsjer Tvibeer: de wodka vloeit even rijkelijk als de regen

6 september 2016
Trail to Tvibeer

Dag 6 en 7: Zhabeshi-Turist Shelter-Zhabeshi

Aantal kilometer: 0 en 12,2

In Guesthouse Dodo houden we een rustdag, het is wat snel, maar dit is planningtechnisch het meest handige.

Na een royaal ontbijt zijn de technische problemen van de boiler opgelost en kunnen we douchen.

Ook mogen we de wasmachine voor de meest vieze kleding gebruiken. De dag vult zich verder met meer eten (royale lunch en royaal diner), lezen, dutjes doen, blogs schrijven en het downloaden van last-minute GPS-tracks in verband met wat wijzigingen in de tocht.

Naar de Gletsjer

Er staat een heen- en weertje op het programma: een wandeling van een paar uur naar Tvibeer, een gletsjer, waar we bivakkeren. Morgen wandelen we dan terug naar beneden en via het dorp vervolgen we dan onze route.

Omdat we weer in Zhabeshi terugkomen, mogen we een deel van ons eten in het Guesthouse achterlaten. Ook spreken we af dat we er dan lunchen.

Dan vertrekken we naar de kloof voor een wandeling van zo’n acht kilometer en 700 meter stijgen. De route loopt langs een woest stromende rivier van troebel gletsjerwater met veel watervallen. De rivier stroomt zo woest dat we af en toe moeten schreeuwen om elkaar te verstaan.

Als we anderhalve uur onderweg zijn begint het te regenen, snel lopen we door naar de ‘turist shelter’ die op de kaart staat. Bij aankomst blijkt de shelter er te staan en blijkt zelfs deels een dak op zitten. Yeah! Wat ons betreft geven we dit onderkomen een *****review!

Terwijl we soep maken wachten we tot de regen stopt, of in ieder geval minder wordt. Dat doet het niet. We hebben meer dan genoeg eten bij ons om met een avondmaaltijd te lunchen, dus na de soep gaan we door voor de Kokos-Kerrie met snelkookrijst.

Ineens komen er mannen met grote rugzakken en geweren bij de shelter binnendruppelen. Het zijn jagers. ‘ Weather is no good’. Ze werpen ons een boel onbestemde zeer ontvlambare alcohol toe, lenen onze aansteker om hun sigaretten mee aan te steken en vertrekken niet veel later naar terug naar het dorp.

Het begin laat te worden en moeten wij een beslissing nemen: wat zullen we doen?
De keuzes (in verkorte versie):

1. Nog ongeveer drie uur doorlopen naar de gletsjer in de stromende regen en over een wandelpad in slechte staat. Waarbij het een verrassing is of we de gletsjer met dit weer vanavond of morgenochtend te zien krijgen. We zijn al ver gekomen, omkeren is niet leuk.
  2. Bivakkeren in of in de buurt van de lekke en vieze turist shelter, zodat we morgenvroeg bij goed weer omhoog kunnen en misschien de gletsjer te zien krijgen. Dit zal dan een extra lange wandeldag worden.
  3. Terug naar Zhabeshi zonder de gletsjer gezien te hebben, maar met een acceptabele wandeldag morgen en kans op een ontmoeting met een gletsjer later deze week.

De meningen blijken sterk verdeeld en alle variaties in voorkeuren worden zo ongeveer opgenoemd. Als we naar elkaar en vooral elkaars argumenten hebben geluisterd zijn de meningen wat veranderd. Sommige voorkeuren wegen zwaarder – bijvoorbeeld: absoluut niet (kunnen) slapen in de vieze, brakke shelter, want slecht slapen heeft weer invloed op de wandelprestaties van morgen…
Om half vijf beginnen we aan de afdaling; we keren terug naar Zhabeshi. Iedereen kan zich in het meest verstandige, maar minst leuke besluit vinden.

Het afdalen gaat overigens niet snel, dit pad ligt niet aan de hoofdroute en is maar weinig belopen. Het is overgroeit en door erosie en aardverschuivingen zijn delen trail in de rivier verdwenen. Uitglijden gaat door het natte weer en de staat van de trail gemakkelijk en de afgronden zijn diep.

Twee uur later komen we aan bij het Guesthouse, waar we welkom zijn. De gastvrouw is op leeftijd en accepteert eindelijk wat hulp; we mogen hout voor het gasfornuis halen en helpen met het schillen van de aardappels. Niet veel later zitten we aan een geïmproviseerd small diner. Wat ons betreft is het diner big!

Bekijk meer foto’s op Instagram. Lees je mijn blog met plezier? Trakteer mij op een warme kop soep of een overdadige lunch. Dit blog is geschreven op een slimme telefoon tijdens het hiken; er kunnen daarom fouten in staan.