Guli Pass: tussen de wolken door zijn er prachtige uitzichten

4 september 2016
Guli Pass Svaneti

Dag 4: Bivak-Guli Pass-Bivak

Aantal kilometer: 13

‘Ja! Ik zie één, twee, drie patches of blue’. Het is zes uur ’s ochtends en Joost en Mieke zijn al op om water voor het ontbijt te koken.

Nadat we onze tassen hebben ingepakt, die weer wat zwaarder wegen omdat de tenten doorweekt zijn, vertrekken we voor een klim naar de pas.

Duizend meter klimmen is niet voor iedereen een aantrekkelijke start van de dag, maar de klim gaat geleidelijk over een duidelijk gemarkeerd pad. Regelmatig kijk ik op de GPS en geef de tussenstand door ‘we zitten al op 30% en we hebben al 600 meter geklommen!’.

Vlak onder de pas lijkt het pad te verdwijnen in een wirwar aan koeienpaadjes, hier en daar is er markering en met behulp van de moderne techniek vinden we onze weg. De wandelkaarten van dit gebied zijn ‘sub-optimaal’ , zo hebben we een kaart van 1:75.000 welke wel heel weinig detail geeft, routes ontbreken op een andere kaart en in de realiteit blijken er ook nog andere routes te bestaan. We gebruiken dan ook de gecombineerde navigatie techniek; een beetje kaart, een beetje GPS en vooral veel rondkijken.

Op de pas (2954 meter) is het tijd voor lunch. Het is hier bewolkt, wat zorgt voor kunstige taferelen in combinatie met de bergen.

Na de lunch is er even verwarring; volgens de kaart zou het pad steil afdalen in oostelijke richting, maar het pad gaat naar het zuiden. Na wat gezoek besluiten we het gemarkeerde pad te volgen. Dit pad blijkt een mindere steile route en veel belopen route te zijn.

De bergen zijn hier ruig en groen en water komt beekjes en watervallen (die ook overgestoken mogen worden) naar beneden gestroomd.

Na een middagpauze gaan we op zoek naar een bivakplek. We overnachten dit keer alweer behoorlijk hoog (2450 meter) en een beetje on the edge.

Terwijl de anderen de tenten opzetten en de spullen in de zon drogen ontferm ik mij over ons infuus; het waterfilter.

Omdat we een relaxte vakantie hebben zijn we rond 16 uur gestopt met wandelen en is er alle tijd voor relaxen én het bereiden van culinaire en lichtgewicht hoogstandjes.

Op het menu:

Voor

Groentesoep met pasta

Hoofd

Volkoren pasta met champignons, courgette, wortel, tomatensaus, ham, pijnboompitten en geraspte kaas.

Na

Outdoor Tiramisu van klop-klop met Amaretto en koffie/thee

Op rugzakrecepten.blogspot.com staan veel recepten van de maaltijden die wij onderweg eten. Hier bijvoorbeeld het recept van de Tiramisu.

Dit blog is geschreven op een slimme telefoon tijdens het hiken; er kunnen daarom fouten in staan.