Reiskeverslag: Vierlanden Fietstoer (2)

22 augustus 2019
Grafheuvel Denemarken

Gastblog door Michel – lees hier deel 1

Sjælland’s Odde → Aarhus → Ry → Vorbasse → Bredebro

Een ochtendritje (19km) over de landtong Sjælland’s Odde leidt naar de haven waar we de Aarhus Bugt oversteken. In Aarhus aangekomen kopen we een nieuwe gasfles en smullen we van aardbeien. Er zijn voldoende fietspaden in Aarhus, maar ze zijn niet allemaal even logisch met elkaar verbonden.

Denemarken kust

Met wat puzzelen en oversteken via voetpaden vinden we onze weg. Pas bij het uitrijden van de stad blijkt hoe Denemarken aan haar uitstekende fietsreputatie komt: tweebaans-asfalt speciaal voor de fietsers. Er zijn relatief duidelijke aanwijzingen voor de verkeersdeelnemers.

Tot Reiske’s schrik en Reisgenoot’s vreugde blijkt Denemarken niet plat te zijn. In de 42km naar het westen maken we ongeveer 500 hoogtemeters. In Ry overnachten we op de Holmens Camping.

Jutland fietsroute

Van Ry naar Vorbasse (97km) rijden we door het hart van Jutland. Wederom een heuveletappe met bijna 700 hoogtemeters. De fietspaden zijn hier geasfalteerd en lopen meestal over de autoweg. Er zijn niet zoveel auto’s, dus dat is prima. Het is lekker weer en weekend, waardoor we veel wielrenners tegenkomen. We eten ijs in de buurt van Løve. Reiske rijdt lek voor de hoogst gelegen (127m) kerk van Denemarken: de 800-jaar oude Øster Nykirke.

Øster Nykirke

We volgen deels de Hærvejen, de oude weg die van noord naar zuid door Denemarken snijdt. De weg leidt ons langs grafheuvels uit de bronstijd. De bronstijd is ook het laatste moment dat er op sommige plekken nog wegonderhoud is gepleegd. We lopen maar weer eens enkele kilometers, want de reservebanden zijn op en we willen niet het risico lopen om op zondagmiddag een fietsenmaker nodig te hebben.

In Vorbasse hebben we een shelter geboekt. De buren: een familie uit het nabijgelegen Billund (“de hele straat werkt in Legoland en is nu op vakantie”) en de lokale hangjongeren. De hangjongeren besluiten hun feest elders voort te zetten en wij genieten van de rust.

Shelter Vorbasse

Het is 111km van Vorbasse naar Bredebro. Na een uurtje in de regen vinden we onderdak in een bakkerij in Brørup. Verderop is een fietsenmaker, waar we nieuwe binnenbanden inslaan.

Vadehavet betekent Waddenzee

Als het droog is rijden we richting de Deense westkust. Ribe is een mooi middeleeuws stadje met kasseien als wegdek. Wij hebben vooral oog voor het assortiment van de snackbar, voordat we de tocht vervolgen langs Nationalpark Vadehavet. Vadehavet betekent Waddenzee en het ziet er hier net zo uit als de Nederlandse Waddenzee. Schapen, hekken, vogels. Vogels, hekken, schapen. En ook: windmolens. Overal zijn windmolens, wat een geweldig uitzicht.

In Bredebro boeken we vanwege de voorspelde stortbuien een hüte/pod/hut op de camping.

Bredebro → Tönning → Krautsand → Hahn → Dörpen → Dalfsen

Geen stortregens in de nacht. Droog op pad naar Duitsland. In de Deense graanvelden zijn de boeren druk bezig de oogst binnen te halen. Bij Dagebüll bereiken we de kust van het Nordfriesisches Wattenmeer (wederom: de Waddenzee). Tussen de schapenhekken rijdt Reiske weer lek. Op de laatste binnenband naar de fietsenmaker in Bredstedt. Nog wel een stukje lopen, want er is opeens geen asfalt meer.

Na 121km komen we aan in Tönning. Aan de Eider (de rivier, niet de vogel) besluiten we: we hebben een rustdag nodig. Reisgenoot weerstaat de verleiding om onder begeleiding van het animatieteam voor 50 cent een zeester te bakken.

De dag na de rustdag is een mentale training: iedere nieuwe bui komt even onverwacht en met meer intensiteit. Als we denken dat het ergste geweest is, blijkt het nog erger te kunnen. De bakkerij in Büsum, het ‘Benidorm van het Noorden’, biedt de mogelijkheid om op te drogen.

Na de toeristische waddenkust komen we terecht in een dwarsdoorsnede van de Duitse Energiewende: via de windmolenparken (windmolens dienen ook als bliksemafleiders voor fietsers die door onweer overvallen worden) en een zonnepark fietsen we langs een kerncentrale, een gascentrale en een hele grote kerncentrale bij Brokdorf aan de Elbe. Had ik al gezegd dat het regent? Bij de Elbefahrt van Glückstadt naar Wischhafen is het eindelijk droog. We kamperen in Krautsand op de Camping Am Leuchtturm. De teller staat stil op 114km.

Nordfriesland

124km Door het boerenlandschap van Nedersaksen kan in één zin afgedaan worden. Dat geldt ook voor de laatste Duitse etappe van Hahn naar Dörpen (95km). Vanwege de voorspelde storm nemen we een hotel. Wederom blijft het noodweer uit.

Vanuit Dörpen is het nog maar een klein stukje naar de Nederlandse grens. Bij Hasseberg steken we de grens over. Via Emmen en Ommen rijden we naar camping Starnbos bij Dalfsen (110km). Bij Coevorden krijgt Reisgenoot zijn eerste lekke band van de tocht. Reiske blijkt het verlengstuk van het ventiel kwijt te zijn, waardoor ze met een voorwiel onder haar arm naar de dichtstbijzijnde fietsenwinkel kan toeren.

Reiske is stamgast bij Starnbos, vanwege de muntthee in het naastgelegen restaurant. De huifkarrit over de camping slaan we over. Het zwembad is wel een aangename verpozing na een dag met windkracht 5 (of was het 6?) tegen.

Laatste etappe: Dalfsen → Amersfoort (87km)

We hebben op zaterdagavond en zondagochtend onze noodmaaltijden opgemaakt. Nu rijden we op een zondag met een paar repen op zak over de Veluwe.  In het bos voorbij Epe vinden we een ijscokraam om te zondigen. Langs kerkgangers in hun zondagse kledij en twee wilde zwijntjes zonder ouders bereiken we een restaurant aan het Uddelermeer.

Nog een laatste ijsjesstop in Voorthuizen en dan zijn we terug op Amersfoort CS.

In 14 fietsdagen 1400 kilometer weggetrapt. Via Zweden naar huis gefietst.

De route:

List   

Information
Click following button or element on the map to see information about it.
Lf Hiker | E.Pointal contributor

Olden naar Ferry   

Profile

50 100 150 200 5 10 15 Distance (km) Elevation (m)
No data elevation
Name: No data
Distance: No data
Minimum elevation: No data
Maximum elevation: No data
Elevation gain: No data
Elevation loss: No data
Duration: No data

Description

Olden naar Ferry

Aarhus naar Ry   

Profile

50 100 150 200 5 10 15 Distance (km) Elevation (m)
No data elevation
Name: No data
Distance: No data
Minimum elevation: No data
Maximum elevation: No data
Elevation gain: No data
Elevation loss: No data
Duration: No data

Description

Aarhus naar Ry

Ry naar Vorbasse   

Profile

50 100 150 200 5 10 15 Distance (km) Elevation (m)
No data elevation
Name: No data
Distance: No data
Minimum elevation: No data
Maximum elevation: No data
Elevation gain: No data
Elevation loss: No data
Duration: No data

Description

Ry naar Vorbasse

Vorbasse naar Bredebro   

Profile

50 100 150 200 5 10 15 Distance (km) Elevation (m)
No data elevation
Name: No data
Distance: No data
Minimum elevation: No data
Maximum elevation: No data
Elevation gain: No data
Elevation loss: No data
Duration: No data

Description

Vorbasse naar Bredebro

Bredebro naar Tonning   

Profile

50 100 150 200 5 10 15 Distance (km) Elevation (m)
No data elevation
Name: No data
Distance: No data
Minimum elevation: No data
Maximum elevation: No data
Elevation gain: No data
Elevation loss: No data
Duration: No data

Description

Bredebro naar Tonning

Tonning naar Krautsand   

Profile

50 100 150 200 5 10 15 Distance (km) Elevation (m)
No data elevation
Name: No data
Distance: No data
Minimum elevation: No data
Maximum elevation: No data
Elevation gain: No data
Elevation loss: No data
Duration: No data

Description

Tonning naar Krautsand

Krautsand naar Hahn   

Profile

50 100 150 200 5 10 15 Distance (km) Elevation (m)
No data elevation
Name: No data
Distance: No data
Minimum elevation: No data
Maximum elevation: No data
Elevation gain: No data
Elevation loss: No data
Duration: No data

Description

Krautsand naar Hahn

Hahn naar Dörpen   

Profile

50 100 150 200 5 10 15 Distance (km) Elevation (m)
No data elevation
Name: No data
Distance: No data
Minimum elevation: No data
Maximum elevation: No data
Elevation gain: No data
Elevation loss: No data
Duration: No data

Description

Hahn naar Dörpen

Dörpen naar Sterrenbosch   

Profile

50 100 150 200 5 10 15 Distance (km) Elevation (m)
No data elevation
Name: No data
Distance: No data
Minimum elevation: No data
Maximum elevation: No data
Elevation gain: No data
Elevation loss: No data
Duration: No data

Description

Dörpen naar Sterrenbosch/lfh-gpx]

Sterrenbosch naar Amersfoort   

Profile

50 100 150 200 5 10 15 Distance (km) Elevation (m)
No data elevation
Name: No data
Distance: No data
Minimum elevation: No data
Maximum elevation: No data
Elevation gain: No data
Elevation loss: No data
Duration: No data
Sterrenbosch naar Amersfoort

You Might Also Like

1 Comment

  • Reply roosl 5 september 2019 at 08:43

    Lekker fietsen! Leuk he, die shelters!

  • Reageer