Reiskeverslag: Vierlanden Fietstoer (1)

17 augustus 2019
Nord Kustleden Denmark Bikepacking

Gastblog – door Michel

Na een kanotrektocht door Brandenburg en Mecklenburg-Voor-Pommeren starten Reiske en Reisgenoot aan een vrijwel onvoorbereide fietstocht door vier landen: Duitsland, Zweden, Denemarken en Nederland. De GPX-tracks zijn gedownload en, geheel tegen de natuur van Reiske in, niet handmatig nagelopen op uitspanningen, waterplaatsen en gaten in het wegdek. De tassen voor het ‘bikepacken’ zijn op het laatste moment aangeschaft en niet uitgetest. Op een toerfiets (Reiske) en racefiets (Reisgenoot) rijden we 1400 kilometers over Oude Wegen.

Fürstenberg –> Feldberg –> Lassan –> Prora

De bij Nordlicht-Kanustation Fürstenberg/Havel gestalde fietsen zijn bepakt voor de eerste etappe: van Fürstenberg naar Feldberg. In een middagritje van 34km wordt ons duidelijk wat de komende dagen gaan brengen: hitte en Straßenschaden. In de omgeving van het kanoparadijs zijn er nog geasfalteerde fietspaden die veelal niet toegankelijk zijn voor personenkraftwagens. Voorbij de grens van deelstaat Brandenburg worden de wegen slechter en slechter.

Schwalbe Fahrrad Schläuche-automaat
In Fürstenberg hebben we de Fahrrad Schläuche-automaat nog niet nodig.

De rit van Feldberg naar Lassan (125km) blijkt een zware beproeving voor onze fietsen en zitvlakken. Stroken met asfalt worden afgewisseld met kasseien, grind, stenen-die-te-groot-zijn-om-grind te kunnen noemen en bospaden. Als je op zoek bent naar een goede omgeving om Parijs-Roubaix of de Strade Bianche voor te bereiden, dan kun je je in Mecklenburg-Voor-Pommeren uitleven.

De temperatuur van boven de 30°C doet het wegdek blinken. Op één van de kilometerslange kasseistroken blinkt een stukje asfalt als een oase aan de horizon. Eindelijk! Daar zullen de billen blij mee zijn! De teleurstelling is dan ook groot als het een fata morgana blijkt te zijn.

Oost-Duitse kasseien

De bagage (Reiske: zadeltas met toevoeging, stuurtas + tent, frametas; Reisgenoot: zadeltas met topping, stuurtas + slaapzak, rugzak) maakt het manoeuvreren lastig. Alhoewel we deze fietsreis maken als een alternatief voor een door een blessure van Reisgenoot verhinderde wandelvakantie, krijgen we alsnog de nodige wandelkilometers voor de voeten geworpen. De dorpjes doen Oost-Europadeskundige Reiske denken aan de Balkan: veel leegstand, geen horeca, vervallen bouwwerken. We zijn vlakbij Polen en de DDR-geschiedenis wordt in sommige dorpen nog met weemoed naar boven gehaald.

Op de Naturcampingplatz Lassan krijgen we wederom een optreden van Neil Young coverartiest Stefan Keil voorgeschoteld. Een maaltijd krijgen we in het campingrestaurant niet voorgeschoteld, want het personeel is te druk met bier schenken. Dan maar een Adventure Food-maaltijd onder het genot van Harvest.




Lassan naar Prora: in 103km van het achterland naar een vakantieparadijs.

Duitsers lieben auto’s. Wij niet. Waar het fietsen op een autoweg in het Duitse achterland, wegens gebrek aan auto’s nog te doen is, is het op vakantie-eiland Rügen een minder aangenaam tijdverdrijf. De Duitse toeristen scheuren ons voorbij op de enige weg tussen de pont bij Glewitz, Putbus en Zirkow.

De welverdiende rustdag vindt plaats op de camping van het nooit afgeronde Kraft durch Freude-project Prora. Het kilometerslange hotelgebouw aan de kust is deels in gebruik als jeugdherberg, deels als hotel en deels als ruïne. In de nabijgelegen badplaats Binz leren we een nieuw Duits woord: remblokjes zijn bremsschuhe.

Prora Jugendhergberge Camping

Trelleborg -> Falsterbo -> Landskrona -> Olden

Met nieuwe remblokjes op de fiets van Reisgenoot steken we met de ferry van Sassnitz naar Trelleborg de Oostzee over. In Zweden staat een makkelijk ritje op het programma: wind in de rug over glooiende asfaltpaden naar het zuidwesten. Reiske spot vanaf het fietspad een shelter tussen Ljunghusen en Falsterbo. De shelter is onderdeel van de Skåneleden. Voordat de bewolking het zicht ontneemt hebben we vanuit dit onderkomen prachtig uitzicht op de Sontbrug en de skyline van Kopenhagen en Malmö.

Shelter Falsterbo

De tweede Zweedse etappe (88km) voert langs de Zweedse westkust. We wachten een urenlange regenbui in de ochtend voor de helft af. Reiske is de Black Stories (“Een man ligt dood in een telefoonhokje. Voor het hokje ligt een vis. Wat is er gebeurd?”) zat en we rijden een uur of twee door de regen. Als het opdroogt knapt Reiske’s band. Gelukkig net voordat we Malmö inrijden, zodat we bij de Bike Masters onze banden van verse lucht kunnen voorzien.

Bikepacking Luft Malmö

Ten noorden van Malmö is het goed toeven. Het is droog, warm en de meeste paden zijn geasfalteerd. De Zweedse westkust tussen Malmö en Landskrona is bezaaid met villa’s, fraaie dorpjes en golfbanen. In Landskrona delen we de shelter met een Duitse fietstoerist. De man lijkt een orkaan te verwachten en plaatst zijn Hilleberg-tent midden in de shelter. Met schroeven zet hij de scheerlijnen vast in het hout van de shelter. Wij bivakkeren naast de shelter in Tarptent.

Met de boot van Helsingborg naar Helsingør varen we Denemarken in. De kustweg is grotendeels goed geasfalteerd en we hoeven slechts zelden grindpaden te trotseren. Het uitzicht langs de kust op de Hesselø-baai is prachtig. In een dag (120km, inclusief een tweede ferry tussen Hundested en Rørvig) fietsen we langs de noordkust van Sjælland naar een wildkampeerplek nabij Sonnerup. Gelegen aan de rand van het bos en het strand, hebben we hier een mooie bivakkeerlocatie. ’s Avonds en ’s ochtends baden we in het Kattegat.

De route:

List   

Information
Click following button or element on the map to see information about it.
Lf Hiker | E.Pointal contributor

Furstenberg naar Feldberg   

Profile

50 100 150 200 5 10 15 Distance (km) Elevation (m)
No data elevation
Name: No data
Distance: No data
Minimum elevation: No data
Maximum elevation: No data
Elevation gain: No data
Elevation loss: No data
Duration: No data

Description

Furstenberg naar Feldberg

Feldberg naar Lassan   

Profile

50 100 150 200 5 10 15 Distance (km) Elevation (m)
No data elevation
Name: No data
Distance: No data
Minimum elevation: No data
Maximum elevation: No data
Elevation gain: No data
Elevation loss: No data
Duration: No data

Description

Feldberg naar Lassan

Lassan naar Prora   

Profile

50 100 150 200 5 10 15 Distance (km) Elevation (m)
No data elevation
Name: No data
Distance: No data
Minimum elevation: No data
Maximum elevation: No data
Elevation gain: No data
Elevation loss: No data
Duration: No data

Description

Lassan naar Prora

Trelleborg naar Falsterbo   

Profile

50 100 150 200 5 10 15 Distance (km) Elevation (m)
No data elevation
Name: No data
Distance: No data
Minimum elevation: No data
Maximum elevation: No data
Elevation gain: No data
Elevation loss: No data
Duration: No data

Description

Trelleborg naar Falsterbo

Falsterbo naar Landskrona   

Profile

50 100 150 200 5 10 15 Distance (km) Elevation (m)
No data elevation
Name: No data
Distance: No data
Minimum elevation: No data
Maximum elevation: No data
Elevation gain: No data
Elevation loss: No data
Duration: No data

Description

Falsterbo naar Landskrona

Landskrona naar Olden   

Profile

50 100 150 200 5 10 15 Distance (km) Elevation (m)
No data elevation
Name: No data
Distance: No data
Minimum elevation: No data
Maximum elevation: No data
Elevation gain: No data
Elevation loss: No data
Duration: No data

Description

Landskrona naar Olden

You Might Also Like