Vindelfjällen, Zweden

Rondje Vindelfjällen deel 1: van Hemavan naar Ammarnäs

3 april 2022

Reiske neemt haar Reisgenoot voor het eerst mee op langlauftrektocht. Locatie: Vindelfjällen, zuidelijk Lapland, Zweden.

“Hej, you checked out of Myggen building room 3 this morning”. Met de staart tussen de benen checken we weer in bij het Hemavan Fjällhotel. Ditmaal logeren we in de Bävern barak.

Windvlagen van 25 meter per seconde (windkracht 10) blijken niet ideaal voor langlaufen. Daar komen we na de eerste klim achter. Blijkbaar hebben we vanuit Hemavan lekker in de luwte kunnen klimmen. De loipe vanuit het skioord gaat opeens over in meters dikke papsneeuw (het is boven 0 graden en het regende een groot deel van de ochtend), nét op de plek waar we op 800 meter hoogte door windstoten van de ski’s worden geblazen. We plakken vellen onder de ski’s om wat grip tijdens de klim krijgen. Nog geen minuut later worden we weer van onze ski’s geblazen. Hup, voorover de natte papsneeuw in. Reisgenoot poogt tevergeefs op te staan. Dít is niet te doen. Na een minuutje sneeuwworstelen lukt het op te staan. “Omkeren!” Tijd om de ‘code geel’ van het Zweedse KNMI serieus te nemen.

Afdalen tot het beginpunt in Hemavan over de windluwe loipe is een makkie. Van de loipe teruglopen naar het hotel is wat lastiger. Net als op de heenweg moeten we de pulka dragen over de sneeuwvrij gemaakte wegen. Glijden over asfalt is met deze sneeuwloze toestand geen optie.

In het hotel herzien we het plan met behulp van een survivaltrainer van de Zweedse luchtmacht. Hij is hier al een paar weken en informeert ons over de toestand van alternatieve sneeuwscooterpaden (dooisneeuw, hobbelig, steil) en skilift, wat een mooi startpunt is. Morgen wordt het in ieder geval beter weer.

Het is twee kilometer wandelen naar de gondellift van Hemavan. Een bus rijdt niet op zondag en de enige taxichauffeur van het dorp heeft een vrije ochtend. 2 kilometer is best ver lopen met een goed gevulde pulka. Vooral als er geen sneeuw of ijs ligt en je hem moet dragen. De zware spullen hebben we daarom in een rugzak gestopt. Bovenaan de skilift gaat het gewicht weer terug in de Pulka en pakken we de tocht op, op het punt waar we gisteren van de ski’s werden geblazen. Vandaag is het windstil en loopt de temperatuur op tot 8 graden. De sneeuw smelt snel. 

Langs berghut Viterskalstugan en de schuilhut Syterskallet glijden we naar Syterstugan. Vandaag doen we 2 etappes in 1 dag om de achterstand van gisteren in te laufen. Er zijn prachtige zonnige uitzichten op de omliggende bergen.

Op de weidse hoogvlakte is slechts het gekras van onze ski’s te horen. Sneeuwscooters hebben het pad omgeploegd en hun sporen zijn nu ijsrails. Bevroren sneeuw glijdt prima zolang je op vlakke stukken rechtdoor gaat. Afdalen naar Syter is lastiger voor een beginner. Zigzaggend en met meerdere valpartijen duurt de afdaling langer dan een klim.

De dooi zet door: van Tarnasjö via Serve naar Ammarnäs

IJsplaten wisselen af met dooisneeuw. Via de hutten Tarnasjö en Serve skiën we naar Ammarnäs. De Aigert-hut slaan we over: er is storm op komst. Dat is niet het goede moment om het hoogste punt op de zuidelijke Kungsleden te passeren.

De route over het Tjulträsket-meer is een uitstekend alternatief. Wel de uitzichten, niet de storm. Het ijs op het meer verandert gedurende de dag in papijs. De sneeuw na het meer verandert in slush. We schuivelen langzaam door een laag slurrie richting Ammarnäs. Het is ongewoon warm voor de tijd van het jaar. Deze lauf-omstandigheden zijn suboptimaal en niet bijzonder leuk, zoals Reiske haar Reisgenoot had beloofd.

Met de trein naar Lapland

Reiske wilt graag over 20 jaar nog van de sneeuw kunnen genieten en mijdt daarom als het even kan het vliegtuig. Met het OV staat er 36 uur reistijd op het programma.

De familietaxi brengt haar en Reisgenoot naar Amersfoort. Om 7:36 uur vertrekt de IC naar Osnabrück. Eenmaal daar heeft de aansluitende ICE naar Hamburg 40 minuten vertraging. De aansluiting in Hamburg wordt gemist en de 2 uur durende vertraging wordt doorgebracht bij snackbar Vegan Vincent.

De boemel naar Fredericia in Denemarken heeft 20 minuten vertraging. Weer wordt er een overstap gemist. Een half uur later vertrekt er alsnog een trein naar Kopenhagen. In de trein wordt een online ticket gekocht voor de Sont-oversteek naar Malmö in Zweden. Van de geplande 4,5 uur speling voor de nachttrein naar Stockholm was ongeveer 45 minuten over.

De reis per nachttrein is relaxt. Ruime bedden, een 2-persoons coupé met privé douche en toilet. De trein beweegt kalm en de aankomst in Stockholm is een kwartier ’te vroeg’. Dan hup door naar de trein naar Umeå. Er wordt een ontbijt aan boord geserveerd (brood, yoghurt, ei/groentespul, appelsap), de zitplaats is ruim, er komt onbeperkt koffie uit de thermosfles en fruit en koekjes zijn binnen handbereik.

In Umeå is er 1,5 uur overstaptijd. Die wordt besteedt aan lunch en eten inslaan voor de 5.5 uur durende busreis diep het Zweedse binnenland in. Het is vrijdagmiddag: scholieren en forenzen reizen voor het weekend terug naar hun dorpen. Het is best druk in de bus. Na Lycksele en Storuman is de bus bijna leeg. Om 20 uur stapt een vermoeid duo het Fjällhotel in ski-oord Hemavan in zuidelijk Lapland binnen.

Pulka in de trein

Tijdens deze reis gaat Pulka mee. Een slee van +/- 1.2 meter lang waarin we onze bagage door de bergen laten glijden. Met een pulka als bagage moet je vooral géén haast hebben. Het is lastig manoeuvreren met een lange en 20 kilo wegende unit op een station vol mensen. Een gevulde pulka past niet in een standaard bagagerek in de meeste treinen. Maar in alle treinen wisten we een plek te vinden waar we pulka in kwijt konden zonder de andere reizigers te storen en/of het gangpad te blokkeren.

Een wintertocht met of zonder pulka is nu eenmaal het tegenovergestelde van snel en licht door de bergen bewegen

De geplande route (deel 1): Hemavan-Viterskalet-Syter-Tärnasjö-Serve-Aigert-Ammernäs

List   

Information
Click following button or element on the map to see information about it.
Lf Hiker | E.Pointal contributor

Etappe 1: van Hemavan naar Viterskalet   

Profile

50 100 150 200 5 10 15 Distance (km) Elevation (m)
No data elevation
Name: No data
Distance: No data
Minimum elevation: No data
Maximum elevation: No data
Elevation gain: No data
Elevation loss: No data
Duration: No data

Description

Viterskalet

Etappe 2: van Viterskalet naar Syter   

Profile

50 100 150 200 5 10 15 Distance (km) Elevation (m)
No data elevation
Name: No data
Distance: No data
Minimum elevation: No data
Maximum elevation: No data
Elevation gain: No data
Elevation loss: No data
Duration: No data

Description

Syter

Etappe 3: van Syter naar Tärnasjö   

Profile

50 100 150 200 5 10 15 Distance (km) Elevation (m)
No data elevation
Name: No data
Distance: No data
Minimum elevation: No data
Maximum elevation: No data
Elevation gain: No data
Elevation loss: No data
Duration: No data

Description

Tärnasjö

Etappe 4: van Tärnasjö naar Serve   

Profile

50 100 150 200 5 10 15 Distance (km) Elevation (m)
No data elevation
Name: No data
Distance: No data
Minimum elevation: No data
Maximum elevation: No data
Elevation gain: No data
Elevation loss: No data
Duration: No data

Description

Serve

Etappe 4: van Tärnasjö naar Serve   

Profile

50 100 150 200 5 10 15 Distance (km) Elevation (m)
No data elevation
Name: No data
Distance: No data
Minimum elevation: No data
Maximum elevation: No data
Elevation gain: No data
Elevation loss: No data
Duration: No data

Description

Serve

Etappe 5: van Serve naar Aigert   

Profile

50 100 150 200 5 10 15 Distance (km) Elevation (m)
No data elevation
Name: No data
Distance: No data
Minimum elevation: No data
Maximum elevation: No data
Elevation gain: No data
Elevation loss: No data
Duration: No data

Description

Aigert

Etappe 6: van Aigert naar Ammarnäs   

Profile

50 100 150 200 5 10 15 Distance (km) Elevation (m)
No data elevation
Name: No data
Distance: No data
Minimum elevation: No data
Maximum elevation: No data
Elevation gain: No data
Elevation loss: No data
Duration: No data

Description

Ammarnäs
Rondje Ammarnäs

Lees hier het vervolg van de tocht Rondje Vindelfjällen deel 2.

Toerlanglauftochten

Wil je meer weten over een tocht in Vindelfjällen? Kijk op toerlanglauftochten.

You Might Also Like